Tato aktualita není o alkoholu, ale i tak by vás mohla zajímat. Je o tom, jak důležité je bránit svoji značku, že to může trvat klidně čtyři roky a stát 100 tisíc korun utracených za právní služby.
Jdeme na to.
V roce 2015 mi někdo na Twitteru poslal odkaz na článek o nové společnosti vyrábějící oříšková másla. Jmenovala se Šufánek. Zcela logicky si ten člověk myslel, že je to naše. A že jsme jen kvůli diverzifikaci alkohol-nealkohol zvolili tento název. Jenže my s tím neměli nic společného.
V únoru 2016 jsem těm mladým klukům poprvé napsal. Velice slušně a přátelsky. Zdůraznil jsem, že:
„A tohle je něco, co by vám do budoucna mohlo přinést problémy s budováním vaší značky. Vybrali jste si jednoduše název, který používáme od roku 2000 a který máme registrovaný u Úřadu průmyslového vlastnictví.
Nechci na vás posílat žádné právníky, ale zatím napsat, že o tom víme a že nám to začíná dělat starosti. A jednou se budeme muset bránit. Pevně věřím, že mě chápete, a kdybyste byli první vy, kdo měli značku Šufánek, a my po 13 letech vytvořili Žufánek, tak mi dnes píšete e-mail vy.
Jenže ti kluci si mysleli, že název Šufánek a Žufánek není zaměnitelný a že o nic nejde. Že oni vyrábí másla a my alkohol. Jenže takto to bohužel nechodí.
45 procent hodnoty firmy tvoří značka. V módním průmyslu ještě víc. U brašnáře ve vedlejší ulici si necháte vyrobit krásnou koženou tašku přes rameno za 5000 Kč. Anebo si zajdete do Louis Vuitton v Pařížské a za podobnou dáte 50 000 Kč. Proč? Protože síla značky.
Když se vám po generace daří budovat značku, která se stala synonymem kvality a ke které mají zákazníci důvěru, tak ji musíte bránit! Je to vaše povinnost a zodpovědnost vůči předchozím a budoucím generacím. Všechny silné značky dnes mají oddělení, které sleduje vznik nových společností a možné porušení jejich duševního vlastnictví.
My takové oddělení nemáme.
Proto jsem si v lednu 2016 zaplatil kurz s názvem „Braň svou značku“ od JUDr. Jindry Šulcové (Jindro, použil jsem název tvého školení v názvu aktuality v dobré víře! :)) abych se naučil, jak to chodí. Jindra si získala mou plnou důvěru a od té doby se stará a brání značku Žufánek.
Proto zasáhla v našem sporu se jménem Šufánek.
Situace se totiž začala komplikovat. Google začal po dotazu na „žufánek“ psát „vyhledávací dotazy související s žufánek – žufánek máslo“. Anebo nám na Instagram začaly chodit příspěvky lidí s fotkami oříškových másel s označením #zufanek. Vrcholem byla paní, která se u nás dožadovala nákupu zboží na darovaný voucher. Voucher, který jsme nikdy nevydali. Voucher na zboží Šufánek…
Začalo shromažďování důkazů. Jde o veškeré zmínky v médiích za co nejdelší dobu, faktury, smlouvy, výstavy, veletrhy, prostě všechno, co souvisí s vaší značkou a jejím podvědomím mezi uživateli. Vyšla o vás zmínka ve Forbesu? Uložit a u vydavatele zjistit, jaký mají náklad a průměrnou čtenost. Vystavovali jste na nějaké veselici 10 roků nazpět? Fotky!
Výsledkem byl dokument o 38 stránkách dokazující, že naši značku užíváme nonstop od roku 2000 a že Šufánek je v podstatě identicky znějící a vypadající.
V dubnu 2020 nám Úřad průmyslového vlastnictví dal za pravdu. Poslali 18stránkový dokument, ve kterém to dopodrobna vysvětlují a ruší návrh na registraci ochranné známky Šufánek. Ve svém rozhodnutí napsali, že značka Žufánek má v ČR dobré jméno a Šufánek by z toho mohl těžit.
Šufánek se odvolal a my museli připravit další vyjádření. Nu a včera jsme si všimli, že se rozhodli nečekat na vyjádření ÚPV a že se sami přejmenovali na Šufan.
Trvalo to čtyři roky od mého upozornění. Stálo nás to desítky hodin práce a 100 000 Kč za právní služby. Jen proto, že si někdo po 14 letech existence značky Žufánek chtěl zaregistrovat Šufánek.
Nutno říct, že jsem se s těma klukama osobně setkal. Byli v pohodě a sami si uvědomovali, že udělali chybu. Ale naivně si mysleli, že se to nějak samo vyřeší. Jenže oddalováním se nic nevyřeší a pak je to jen bolestnější a nákladnější.
Žufánek není Šufánek. Šufánek není Žufánek.
Článek vyšel původně na webu zufanek.cz