„Už mi od zákazníků chodí mailem i rentgeny,“ říká pobaveně František Hlaváč. Není primářem ortopedie ani fyzioterapeutem, ale úspěšně rozvíjí svůj byznys s luxusními matracemi. Potkat ho můžete nejen v jeho dvou pražských showroomech, jako expert na spánkovou regeneraci totiž pravidelně vyráží po republice vysvětlovat, co obnáší skutečně zdravé spaní.
„Jsem srdcař,“ vysvětluje, proč už druhou dekádu klientům s nadšením představuje zdravotní benefity špičkových matrací italské značky Magniflex. A vzhledem k rentgenům v jeho e‑mailové schránce je patrné, že zákazníci mu naprosto důvěřují. „Rozumím sice spoustě zdravotních problémů, ale pozor, diagnózu musí určit lékař,“ směje se.
I tak ale mnoha lidem pomohl od jejich potíží. „Naše matrace mají nejvyšší zdravotní certifikace a atesty. A když mi zákazníci po půl roce zavolají s tím, že jejich problémy odezněly, je ten pocit uspokojení úžasný.“ Než spolu s manželkou založil rodinnou firmu CFH Group a začal budovat matracové impérium, strávil František Hlaváč čtvrt století v kravatě a obleku v zasedačkách velkých evropských i amerických bank.
Po revoluci řídil transformaci Komerční banky, jako vysoký manažer prošel rakouskými Creditanstalt a Bank Austria, a když se v americké HSBC rozhodl ukončit úspěšnou kariéru bankéře, bylo mu padesát.
Stavět továrnu se mi nechtělo
Návod na to, jak začít podnikat ve druhé půlce života, zní z úst dnes čtyřiašedesátiletého Hlaváče poměrně snadně. Na startu si zmapoval několik potenciálních byznys plánů, zvažoval, že bude vyvíjet software pro řízení firem nebo založí školicí agenturu.
„Nejvíc mě ale lákal etický obchod s etickými, patentovanými produkty, které vám přinesou hmatatelný prospěch,“ naznačuje leitmotiv táhnoucí se jeho byznysem už čtrnáctou sezonu.
Nakonec přes ministerstvo zahraničí oslovil několik firem v USA s tím, že chce nabídnout jejich produkty v Česku, Polsku a na Slovensku. Z Ameriky se mu sešlo hned několik nabídek, jeho první – a nakonec osudová – cesta ale vedla do toskánského Prata, sídla světového výrobce matrací Magniflex.
Tři italské bratry, potomky
zakladatele značky a dnešní spolumajitele Magniflexu, zaujal profesním
backgroudem, perfektní angličtinou a připravenou strategií na dobytí českého trhu.
Fascinovala ho atmosféra rodinné firmy, přístup k byznysu, hrdost i úcta k tradici. „Ptali se, jak může někdo v Česku vytunelovat firmu a pak si z toho postavit tři domy. Oni by radši prodali všechny domy, jen aby udrželi firmu při životě,“ říká s tím, že přesně takové hodnoty hledal. Majitelé firmy ho nakonec přijali „do rodiny“ a dnes se podílí na obchodní strategii italské matky.
Matrace důležitější než postel
Světový lídr v oblasti zdravého spánku letos oslaví šedesát let. Na jeho italských matracích spí ve více než stovce zemí přes padesát milionů lidí. Změnit mindset českých zákazníků ale Hlaváčovi a jeho týmu chvíli trvalo.
„Když jsme začínali, přicházeli
klienti, kteří si koupili postel za čtyřicet tisíc, ale na matraci měli pět
tisíc. Teď je to obráceně. Lidé už chápou, že to nejdůležitější je matrace,“ říká
a přihazuje historku, která ho na startu podnikání nakopla. Jedním z prvních
zákazníků showroomu v pražském Karlíně byl herec Jiří Bartoška s manželkou.
„Přišli, zastavili se u vchodu, kde jsme měli vystavenou nejlepší matraci, a prohlásili: ‚Tuhle chceme.‘ Říkal jsem jim, že si musí lehnout a matraci vyzkoušet. A oni, že spali v Londýně na nejlepší matraci jejich života a že to je přesně tahle,“ směje se prvnímu a zdaleka ne poslednímu obchodnímu zářezu mezi českými celebritami. „Nedlouho poté přišel Marek Eben, že prý ho posílá Bartoška.“
Odpočatý mozek i záda
Italské matrace vznikají na know‑how mnoha lékařských disciplín od anatomie, ortopedie, kožního lékařství, alergologie, spánkové medicíny až po chirurgii páteře. „Při vývoji matrací spolupracujeme s lékařskými univerzitami a od všech dodavatelů vyžadujeme nejvyšší atesty. Ty musí splňovat i nitě a zipy,“ říká.
Sám spí na matraci z bio kolekce s protizánětlivými
extrakty slézu lesního, který se uvolňuje až při zahřátí pěny lidským tělem. Aloe
vera zase působí blahodárně na pokožku a sójové proteiny odstraňují z těla
volné radikály.
V rodinném apartmánu na Šumavě, který manželé Hlaváčovi dávají k dispozici i zaměstnancům, nechal nainstalovat aktuální majstrštyk z portfolia – matraci Magnistretch s celosvětovým patentem na biomechanickou regeneraci páteře. „Umožňuje regeneraci meziobratlových plotének a zádového svalstva, uvolňuje skřípnuté nervy, zpomaluje proces sesedání páteře a zlepšuje krevní oběh,“ popisuje.
Vysněných sto milionů
Matrace Magniflex stojí patnáct, ale třeba i téměř sto tisíc korun, dnes na nich v Česku uléhá už na osmdesát tisíc zákazníků. V součtu se slovenským a polským trhem firma letos překročila obrat sto milionů. Na cestě k němu ale musel František Hlaváč překonat pár tvrdých zkoušek. První, když Magniflex pod jeho vedením vstupoval na Slovensko. Úraz oka ho tehdy téměř na rok upoutal na lůžko.
„Neměl jsem dost lidí, kteří by to
zvládli uřídit. Přišli jsme o zaměstnance, slovenský showroom jsme museli zavřít.
To byla facka jako hrom,“ vzpomíná. „Z dvoumilionového kontokorentu zbylo
dvacet tisíc a manželka přišla s tím, že prodáme dům a půjdeme do malého bytu. Tehdy
jsem si vzpomněl na Italy.“
Pak ho řádně prověřil covid. „Těsně před pandemií jsme se rozhodli jít do Polska. Nabrali jsme lidi, kanceláře, informační systémy, postavili jsme špičkový web. Jenomže s lockdownem klesly tržby na polovinu,“ vypráví Hlaváč.
Polákům vzkázal, že je padnout nenechá. Nikoho nepropustil a riskoval – v době, kdy všichni se svým zbožím zamířili na internet, on e‑shop odmítl. „Náš byznys je nastaven tak, že jsme etický velkoobchodní distributor. A otevřením vlastního e‑shopu bychom udělali přímou konkurenci našim partnerům.“
Obchodní partnery, kterých je v Česku,
Polsku a na Slovensku skoro tři sta, proto raději motivoval, aby si e‑shopy otevřeli oni.
„Pomohli jsme jim dodat fotky a kvalitní obsah,“ dodává Hlaváč. Vyplatilo se. A byznysu pak dost pomohlo, že se lidé kvůli covidu začali mnohem víc zajímat o své zdraví, regeneraci i spánek.
„Když se prodejny opět otevřely, řešili
jsme několikatýdenní zpoždění dodávek z Itálie. Psali jsme klientům omluvné
e-maily, nabízeli jim vrácení peněz, dokonce i polštář zdarma,“ usmívá se šéf
Magniflexu.
Reakce zákazníků ho překvapila. „Odpovídali
nám, že si samozřejmě rádi počkají. Že chtějí náš výrobek, a ne peníze,“ líčí s
dojetím. Italové teď Hlaváčovi nabízejí možnost expanze do dalších zemí. „Ale
je mi šedesát čtyři. Chtěl jsem dosáhnout mety, kdy bude mít firma hodnotu sto
milionů, a podle všech valuací se to povedlo.“ I tak má s podnikem ještě velké
plány, zatím je ale prozrazovat nechce.