Máme velký problém obsadit nové pozice, a to od výroby po IT. Má smysl se pokoušet o nábor v zahraničí? A jestli ano, od čeho vůbec začít?

Odpovídá Jan Bleha, community manager v Kiwi.com

Vymýšlí, plánuje a organizuje různorodé IT akce

Během posledního roku jsme zorganizovali a podpořili mnoho událostí pro IT profesionály na Ukrajině, v Rusku, Bělorusku, ale i v Srbsku a ve Španělsku. Máme plány pokračovat s hledáním profesionálů v zahraničí (Balkán).

Náš obecný postup bych shrnul do následujících bodů:

  1. Definovat země a profese, které jsou zajímavé pro náš nábor.
  2. Najít v zemi komunitu dané profese a člověka, který ji vede.
  3. Spojit se s ním, domluvit pro oba výhodné partnerství.
    3.1. Dodáme naše kvalitní technické přednášející v dané oblasti pro jejich setkání.
    3.2. Zaplatíme velké venue, koupíme pivo, pizzu.
    3.3. Zacílíme reklamu na Facebooku, dostaneme na akci hodně dalších místních lidí.
    3.4. Oni akci zpropagují v rámci svých kontaktů.
    3.5. Na akci budeme mít i někoho z recruitmentu.
    3.6. Po akci se jde ještě do hospody, navážou se osobnější vztahy, vymění kontakty.
    3.7. V rámci online feedbacku po akci nám ještě další lidé můžou na sebe nechat kontakt.
  4. Po akci kontaktujeme lidi s konkrétními pozicemi a řešíme možný fit.
  5. Neúspěšné kontakty oslovujeme zhruba po půl roce znova.

Odpovídá Matěj Matolín, talent partner STRV

Hledá (nejen) pro STRV ty nejlepší lidi

U nás kolegy ze zahraničí vyhledáváme cíleně. Jednak je český rybníček pořádně vylovený a zadruhé lidé z jiných zemí a kultur můžou přinést nové pohledy, které coby mezinárodní firma potřebujeme.

Nábor je možné udělat na dálku přes Skype, ale my jsme chtěli jít více do hloubky, a proto jsme se vydali do Jižní Ameriky. Konkrétně jsme byli v Kolumbii a zorganizovali tam dvě setkání s IT komunitou. Celkem na ně přišlo 140 programátorů se zájmem o práci v Evropě.

Udělali jsme několik kol pohovorů a testů a nakonec jsme nabrali šest vývojářů, kteří dnes pracují v naší pražské kanceláři.

Uspořádat akci v zahraniční je lehčí, než se zdá. Všechny přípravy lze zvládnout na dálku, reklama události se udělá na Facebooku a pomoci může i místní komunita. Náklady i s letenkami nepřesáhly 150 tisíc, což je méně, než kolik bychom zde zaplatili headhunterům za jednoho člověka.

Obrovskou výhodou je, že se s kandidáty vidíme osobně. Zároveň více pochopíme mentalitu, místní podmínky, trh a konkurenci. To nenahradí ani tisíc Skypů.

Letos se chystáme do Brazílie.