Během letoška vyrobit a prodat pětatřicet tisíc párů bot značky Botas. Takový je plán Václava Staňka, zakladatele značky Vasky, který loni přikoupil skomírající Botas, český obuvnický brand s pětasedmdesátiletou historií. K naplnění plánu má pomoci i propojení s e-shopem Petera Hajdučka.

Je to lehce přes dva týdny, kdy se na výloze vlajkového obchodu Footshopu v pražské ulici Na Příkopě objevil nasprejovaný nápis „Ševci nemají co žrát, Footshop je shit“. Jeho snímek se druhý den objevil na instagramovém účtu internetového prodejce doprovázený výzvou, zda by lidé pomohli najít pachatele, který byl podle videa z bezpečnostní kamery obutý v botaskách.

K výzvě se na sociální síti LinkedIn vyjádřil Václav Staněk, na něhož zareagoval zakladatel a většinový vlastník Footshopu Peter Hajduček. Odstartovala tím mela mezi dvěma hráči českého obuvnického byznysu a v digitálním prostoru postupně kynula.

Jádro sporu na jedné straně spočívalo v otázce, zda Footshop coby přeprodejce vytváří dostatečné hodnoty. Druhá strana kontrovala, zda může být značka Botas i dnes inovativní a zajímavá natolik, aby dokázala oslovit také mladé zákazníky. Postupem času ale začínalo být jasné, že na obou stranách jde hlavně o dobře provedené marketingové cvičení s cílem strhnout na sebe pozornost.

To se potvrdilo ve chvíli, kdy šéfové obou firem právě v obchodu s posprejovanou výlohou představili deset párů nových bot v rámci kolekce pojmenované Goodbye Nostalgia, která bude vznikat v Česku díky zručnosti zlínských ševců. Pět modelů je pro značku Botas, pět se jich prodává na e-shopu a v prodejnách Footshopu.

„Chtěli jsme do jedné kolekce spojit poctivou ruční práci Botasu se šmrncem Footshopu. Stálo nás to sto hodin, které jsme strávili kolem debat nad designem, a deset měsíců vývoje, během nichž na nových botách pracovalo pětadvacet ševců, kteří se snažili plnit zadání designérky Footshopu Petry Šorejsové,“ přibližuje člen našeho výběru 30 pod 30 z roku 2019.

Vedle deseti různých modelů českých bot vznikl ještě jeden, který kombinuje obě kolekce. Ten se ale do prodeje nedostane, protože ho budou smět obout jen vybraní influenceři. Výjimku bude tvořit jediný pár, který už je možné dražit v rámci dobročinné aukce na portálu Aukro.

Výtěžek z ní poputuje do nového obuvnického technického lycea ve Zlíně. Právě snaha podpořit české školství produkující nové ševce stojí podle dvojice podnikatelů za způsobem, jak byly nové boty uvedeny na trh – výbušná marketingová kampaň zacílená hlavně na mladší publikum podle nich zasáhla skoro 1,8 milionu lidí. 

„V Česku neexistuje žádné místo, kam by mladý člověk mohl jít studovat ševcovinu. To se změní příští rok, kdy obor na technickém lyceu otevře,“ upozorňuje Staněk, podle něhož je v Česku, kde se vyrobí kolem tří milionů bot ročně, momentálně 3200 ševců. „V roce 1930 jich v mém rodném Zlíně bylo kolem třiceti tisíc a jen Botas v roce 1971 vyráběl dva a půl milionu párů bot,“ dodává.

K takovému množství už se značka, která loni skončila v insolvenci, aby ji poté Staněk zařadil do své stáje, téměř jistě nepřiblíží. Snaha vytěžit ze zašlé slávy maximum je ale zřejmá. A podle všeho na ni zákazníci slyší.

Vydání Forbesu Go big!

„Za rok jsme na trh pod značkou Botas dali dvě nové a šest redesignovaných kolekcí bot a dvě kolekce oblečení. Obrat se od našeho převzetí loni v dubnu vyšplhal na třicet pět milionů korun a pořád roste. Za první letošní kvartál to bylo devatenáct milionů a jen v březnu, což byl vůbec nejsilnější měsíc, sedm,“ vypočítává muž, který řízení značky svěřil bratru Vítovi.

A daří se i Footshopu, který Peter Hajduček založil před dvanácti lety. Značka, provozující web přeložený do sedmnácti jazykových mutací a k tomu obchody v Praze, Bratislavě, Budapešti a Bukurešti, na loňských tržbách překonala miliardu a ziskovost EBITDA se vyšplhala na 57 milionů.

„Už jen tohle vnímám pozitivně, ale není to nic proti prvnímu kvartálu letošního roku,“ pochvaluje si Hajduček. Tržby meziročně vyskočily o jednatřicet procent a EBITDA na šestadvacet milionů.

„Máme našlápnuto k tomu, aby letošek byl pro Footshop historicky nejlepším rokem,“ věří podnikatel. V totéž doufají investoři, kteří si koupili akcie firmy na pražské burze, kam Footshop loni v srpnu vstoupil. Od té doby totiž jejich hodnota klesla přibližně o třetinu.