Bývalý šampion v těžké váze a konopný magnát vypráví o tom, jak mu tráva změnila život, i o tajné zbrani, která mu pomůže převálcovat Jakea Paula v jejich souboji.

Když se 20. dubna Mike Tyson, bývalý mistr světa v těžké váze, procházel po Times Square, rozpoutalo se peklo. Taxikář zastavil, sepjal ruce jako při modlitbě a vykřikl: „Miluji tě, Mikeu! Bůh žehnej.“

Sedmapadesátiletého boxera si povšimla skupina turistů a hnala se za ním. Dokonce i zaneprázdnění Newyorčané se zastavovali a křičeli: „Hej, lidi! To je Železný Mike!“ Na křižovatce 7. avenue a 43. ulice na něj jakási matka hodila své batole v naději, že dítě obdaří silou.

Tyson – někdejší „nejzlejší muž planety“ – však v New Yorku nebojuje. Kluk z brooklynské čtvrti Brownsville sem přijel oslavit svátek konopí 420, propagovat rozšíření své konopné značky Tyson 2.0 a také novou spolupráci se seedbankou Royal Queen Seeds.

„Nebe je limit,“ říká Tyson, který je spoluzakladatelem a ředitelem konopné značky sídlící v Las Vegas. „Byl jsem mistrem světa a teď jsem mistrem v konopí. Chystáme se dobýt svět. Chceme být ve všech zemích světa.“

Zatímco jako bojovník měl Železný Mike sklony kolem sebe vytvářet humbuk, s tvrzeními o své začínající konopné společnosti není daleko od pravdy. Tyson 2.0 prodává marihuanové produkty – včetně palic, vaporizérů a gumových bonbonů ve tvaru ucha Evandera Holyfielda, které mu Tyson ukousl během zápasu v roce 1997 – ve dvaceti státech USA, v Amsterodamu, Barceloně a Thajsku.

Firma právě spouští prodej na německém trhu, který nově legalizoval užívání marihuany, a také na vysoce restriktivním trhu s marihuanou pro lékařské účely ve Velké Británii.

Tyson 2.0 funguje na základě licenčního modelu, kdy uzavírá smlouvy s franšízanty. Ti pěstují, vyrábějí a prodávají jeho značkové konopné produkty.

Podle odhadů Forbesu dosáhla značka v roce 2023 příjmů ve výši sto padesáti milionů dolarů, přičemž asi třicet procent pocházelo z prodeje konopí a zbytek z příslušenství, CBD, nikotinových vaporizérů a dalších produktů.

Palice konopí Tyson 2.0 nesou jména z jeho legendární boxerské kariéry, včetně Dynamite Cookies (jeho první přezdívka byla Kid Dynamite) a Knockout OG (Tyson vyhrál čtyřicet čtyři ze svých padesáti boxerských vítězství knokautem). Vlajkový produkt společnosti Mike Bites – pochutinu ve tvaru Holyfieldova napůl ukousnutého ucha – však vyvinula Tysonova manželka Kiki.

„Moje žena je blázen, ale je skvělá,“ říká Tyson. „Jednoho dne mi řekla: Proč nepoužiješ to ucho?“ Zpočátku se mu ten nápad nelíbil. „Byl jsem trochu zahořklý, protože ucho mě dostalo do spousty problémů.“ Pak si ale uvědomil, že přišla na něco skvělého.

Toto rozhodnutí, byť kontroverzní, se vyplatilo. Na vysoce konkurenčním trhu s legálním konopím v hodnotě osmadvaceti miliard dolarů se značkám podporovaným celebritami obvykle nedaří. Podle údajů společnosti Headset, která se zabývá zpracováním údajů o konopí, se však Tyson 2.0 těší pozici nejprodávanější značky, za níž stojí celebrita, v tomto odvětví.

„Víte, co je legrační? Když jsem Holyfielda kousl do ucha, stálo mě to tři miliony dolarů,“ říká a vysvětluje, že incident s uchem byl nejhorším bodem jeho kariéry. „Ale focením kousání do uší jiných lidí jsem pak ještě víc vydělal. Já a Holyfield jsme jediní, kdo ještě vydělává peníze ze zápasu, který proběhl před třiceti lety.“

Společnost Tyson 2.0, jež vznikla v roce 2021, je ve stoprocentním vlastnictví společnosti Carma Holdco Inc. se sídlem v Las Vegas, kterou Tyson založil společně s podnikatelem v oblasti soukromého kapitálu a konopí Adamem Wilksem.

Tyson je jedním z největších akcionářů společnosti, která vlastní také značku konopí wrestlingové legendy Rica Flaira nebo hiphopového umělce Futura, držitele Grammy.

Tráva je součástí Tysonova života už od dětství v Brownsvillu, kde jeho matka pracovala jako sexuální pracovnice – jak sám říká, „dáma noci“. Dodnes přesně neví, kdo je jeho otec.

S marihuanou se poprvé setkal ještě jako malý chlapec. „Brečel jsem a kamarádka mé matky mi dala zakouřit,“ vzpomíná. „A od té doby jsem nikdy nepřestal.“

Když Tyson vyrůstal, páchal zločiny a dostával se do problémů – do svých dvanácti let byl podle svých slov osmatřicetkrát zatčen. Poté, co ho poslali do nápravné školy na severu státu New York, si ho všiml legendární trenér Cus D’Amato, který mu pomohl stát se nejmladším boxerem v historii, který ve dvaceti vyhrál titul mistra těžké váhy.

Kid Dynamite své soupeře ničil – vyhrál svých prvních třicet sedm zápasů, téměř všechny knokautem. V roce 1996 byl však v Indianě zatčen a odsouzen za znásilnění, což dodnes popírá. Odseděl si tři roky.

V roce 2009 mu při nehodě zemřela čtyřletá dcera a on se potýkal se závislostí na kokainu. Z boxerského hrdiny se tak stal padouch.

Jason Wild, prezident a investiční ředitel konopného hedgeového fondu JW Asset Management, se pro investici do společnosti Tyson dlouho nemohl rozhodnout. Většina konopných značek podporovaných celebritami se na trhu potácí, ale na Tysonovi a jeho příběhu je něco, co se spotřebiteli rezonuje.

„Je neskutečně otevřený, sdílí svůj boj – měl dobré dny, dosáhl velikosti, měl i špatné dny,“ říká Wild. „Tato autenticita má u lidí ohlas.“

Tyson říká, že k tomu, jak daleko se ve svém životě dostal, přistupuje s pokorou. Z kluka z Brownsvillu se stal mistr světa, který spoluzaložil jednu z nejvýkonnějších značek v konopném průmyslu. Nejlépe to vysvětluje tím, že klade otázky.

„Proč ze mě Bůh, vesmír, ať už věříme v cokoli, udělal jeho tvář?“ ptá se Tyson. „Nevzdělaný chlapík, Mike Tyson, proč jsem tváří konopí a psychedelik? Proč zrovna já? Vždyť já ani neumím hláskovat slovo konopí a psychedelika.“

Navíc se brzy vrátí do ringu. Poprvé od roku 2020, kdy remizoval s Royem Jonesem Jr..

Tysonovi bude 20. července padesát osm let, když se v exhibičním zápase na stadionu AT&T v texaském Arlingtonu utká s Jakem Paulem, sedmadvacetiletým youtuberem a podnikatelem, z něhož se stal boxer.

Tyson tvrdí, že svého soupeře bere vážně a trénuje třikrát denně. Vzdal se také svých oblíbených neřestí. „Právě teď žiju disciplinovaně: už šest týdnů jsem se nezfetoval ani neměl sex,“ říká. „To se mi nestalo od doby, kdy jsem byl malý kluk.“

Kromě toho, že Tyson je profesionálním boxerem už desítky let, má ještě jednu tajnou zbraň, které by se měl Paul obávat.

Tyson, známý svou náklonností k psychedelikům, říká, že i když se během tréninkového období zdržuje kouření trávy, stále užívá svůj „žabí lék“, což je narážka na DMT získané z ropuchy ze Sonorské pouště. Tyson říká, že když si jednou „vzal ropuchu“, setkal se s Bohem a pochopil smysl svého života.

„Narodil jsem se, abych dobýval svět,“ říká Tyson. „Bez ohledu na to, co pro to budu muset vytrpět, jsem tady právě proto, abych to dokázal.“