Plzeňská Škoda Transportation se všemi silami snaží dostat z předloňské ztráty 380 milionů korun. A zdá se, že se jí to daří. Od začátku roku už ohlásila několik uzavřených zakázek na trolejbusy, vlaky a tramvaje za miliardy korun. Naposledy uspěla v německé spolkové zemi Braniborsko, kam do tří měst dodá tramvaje za téměř tři miliardy korun.

Škoda Transportation, v níž má majoritu PPF Petra Kellnera a 12,2 procenta akcií firmy drží člen dozorčí rady Michal Korecký, uspěla v soutěži na dodávku nízkopodlažních tramvají pro německá města Chotěbuz, Frankfurt nad Odrou a Branibor nad Havolou. Do Braniborska česká strojírenská firma dodá v první vlně čtyřiadvacet vozidel. V záloze má přitom opci na dalších jednadvacet tramvají.

Pro plzeňskou Škodovku to na německém trhu není první podobný úspěch, ačkoli tentokrát firma vyhrála v poměrně nestandardním celoevropském výběrovém řízení, které bylo výjimečné i v tom, že ho společně vyhlásily tři dopravní podniky.

Výsledkem každopádně je, že třináct ze čtyřiadvaceti objednaných vozidel poputuje do Frankfurtu, čtyři plus případně osm dalších z opce do Braniboru a zbývajících sedm plus třináct z opce si objednala Chotěbuz.

„Díky této zakázce jsme otevřeli druhou stovku objednaných moderních a komfortních tramvají z dílen Škoda, které budou nabízet dopravu už v devíti německých městech,“ říká Petr Brzezina, předseda představenstva skupiny Škoda Transportation.

Německou zakázkou škodovka pokračuje v silném nástupu do roku 2021, kdy během necelých dvou měsíců ohlásila několik dodávek trojlebusů, vlaků a tramvají do různých evropských měst a států.

Vydání Forbesu Go big!

Například Praha se může těšit na čtrnáct nových elektrobusů za víc než dvě stě milionů korun, které ulice metropole začnou brázdit do konce letošního roku. Brno se Škodou Transportation pak zkraje února podepsalo smlouvu na dodávku čtyřiceti nových obousměrných klimatizovaných tramvají Škoda ForCity Smart 34 za 2,4 miliardy korun. Ty se na koleje budou postupně dostávat mezi roky 2022 až 2026.

Škodě Transportation se ale daří i za hranicemi. Další obchod firma uzavřela v Estonsku, kam se jí podařilo prodat šestici elektrických vlaků, náhradních dílů a několikaletého servisu za celkem 1,5 miliardy korun.

Silné zastoupení má firma z Česka také na kolejích v Helsinkách, hlavním městě Finska, kde jezdí tramvaje z tamějšího závodu Škoda Transtech Oy, který se specializuje na tramvaje určené hlavně pro náročné klimatické podmínky ve Skandinávii.

Poslední uzavřený obchod s helsinským dopravním podnikem hovoří o třiadvaceti tramvajích, které po roce 2026 začnou na linkách do městských částí Yliskylä a Haakoninlahti jezdit po novém mostním systému Crown Bridges, jehož stavba by měla být dokončena v roce 2026.

V nejsevernějším hlavním městě kontinentální Evropy už přitom sedmdesát tramvají s logem okřídleného šípu cestující vozí a dalších devětadvacet vozů je aktuálně ve výrobě. Kromě toho ve Finsku pokračují i dodávky devatenáti tramvají do města Tampere v celkové hodnotě 2,7 miliardy korun.

I tyto zakázky by měly vést k tomu, že se výsledky strojírenské skupiny Škody Transportation zaměstnávající přes pět tisíc lidí vrátí do černých čísel. Předloňský rok totiž skončil ztrátou 380 milionů korun. V roce 2018 přitom ještě skupina měla hospodářský výsledek po zdanění ve výši plusových 327 milionů.

Očividně se však blýská na lepší časy. I vedení firmy v poslední výroční zprávě z loňského jara pozitivně hodnotilo fakt, že se daří uzavírat nové zakázky.

„Hodnota zásoby práce překročila šedesát miliard korun, což představuje rekordní objem v historii firmy,“ citovala květnová výroční zpráva Petra Brzezinu, podle kterého se Škodě Trasportation dařilo kromě domácího trhu hlavně v Německu, Polsku, nebo Lotyšsku.