Fun to drive. Zábava z jízdy a řízení. Tenhle výraz při představení nejnovějšího Ferrari 296 GTB zazněl tolikrát, že to prostě musí být pravda. Komu jinému než Ferrari by měl člověk v dnešním automobilovém světě taky věřit.
Alfredo. Tak znělo jméno prvorozeného syna zakladatele italské automobily Enza Ferrariho. Jenže Dino, jak mu všichni říkali, zemřel mladý. Bylo mu čtyřiadvacet. A ne, nebylo to při automobilové nehodě. Za jeho smrtí byla svalová dystrofie.
K čemu tahle informace? Název Dino totiž na jeho počet nesly vozy, které v Maranellu vznikaly v 60. a 70. letech minulého století. Nebylo to Ferrari, bylo to Dino. A sílu jim dával šestiválcový motor, na kterém mladý Dino Ferrari pracoval až do své brzké, ale očekávané smrti.
Když v Maranellu přestali Dino vyrábět, k šestiválci už se nikdy nevrátili. Teprve až nyní skoro po padesáti letech. S modelem pojmenovaným 296 GTB. Až doteď to byly samé osmi- a dvanáctiválcové záležitosti, když nepočítáme desetiválce pro monoposty formule 1.
Šest válců a třílitrový objem motoru ale neznamená, že se děje nějaká katastrofa a italská legenda zoufale loví i méně movité zákazníky. Nic takového.
Nový motor totiž technici Ferrari vyladili do té míry, že sám o sobě má výkon 663 koní. S výkonem 221 koní na litr objemu je to v automobilovém světě silničních aut jedna z nejlepších věcí, které jsou k mání.
To ale v případě Ferrari 296 GTB není všechno. Italové totiž tuhle parádu spojili s elektromotorem a výsledkem je rázem 830 koní výkonu, které zařídí, že auto z nuly na stovku zrychlí za 2,9 sekundy, na dvoustovku za 7,3 sekundy. Maximální rychlost 330 kilometrů za hodinu. Tohle je Dino současného světa.
A ještě k elektromotoru. Protože ho lze dobít ze zásuvky, auto jen s využitím jeho výkonu může urazit až pětadvacet kilometrů. Otázkou je, proč by to ale někdo dělal. Snad jen když z rezidenční čtvrti potřebujete vyjet tiše a nepozorovaně. Vývojoví technici elektromotor umístili mezi převodovku a šestiválec, který má posádka těsně za zády. Skoro osmdesát kilogramů těžká baterie je uložená pod podlahou.
Prvních kusů Ferrari 296 GTB se zákazníci dočkají v prvním čtvrtletí příštího roku. Ještě než si převezmou klíčky od 1470 kilogramů těžkého auta, musí za základní verzi zaplatit přes 6,8 milionu korun.
V nabídce je ale ještě speciální odlehčená verze Asseto Fiorano s větším množstvím kevlarových dílů, která nabídne například i speciální tlumiče nastavené pro jízdu na závodních okruzích. Připlatit si za ni je potřeba zhruba další milion.
26. 6. 20213 min
Ondřej Kinkor
redaktor Forbes Česko
Jako novinář pracuje od roku 2002, kdy začal spolupracovat se středočeskou a ekonomickou redakcí MF Dnes. V roce 2004 nastoupil do tematických příloh MF Dnes, kde byl redaktorem přílohy Auto. Rok 2009 strávil na studijním pobytu v Indonésii a po návratu byl redaktorem přílohy Praha MF Dnes. Následně přeplaval na břeh public relations, aby se v roce 2020 vrátil zpět do médií a stal se součástí redakce Forbesu.