Futuristickou sportovní halu v Dolních Břežanech si Škoda Auto vybrala jako místo pro dnešní světovou premiéru Škody Superb. Do Česka kvůli tomu přivezla novináře z mnoha koutů světa. Musela ale přivézt i samotné auto. Jeho výroba se totiž z Kvasin přesouvá do Bratislavy, kde z linek bude sjíždět společně s Volkswagenem Passat.

Změna místa výroby je jedna ze zásadních novinek spojených s už čtvrtou generací manažerské škodovky. Další, a na první pohled méně výraznou změnou, je fakt, že o ní automobilka nově mluví jako vlajkové lodi. Což by bylo v pořádku, pokud by ovšem zarytě nedodávala „z portfolia modelů se spalovacími motory“.

Až doteď přitom v hierarchii mladoboleslavské automobilky prémiové místo patřilo výlučně superbu. Nově se o něj podle všeho musí dělit s elektrickou Škodou Enyaq.

Současná Škoda Superb, která se prodává od necelých 900 tisíc, nepatří mezi nejprodávanější modely. Loni mezi všemi škodovkami skončila se skoro 61 tisíci kusy až na šestém místě, ale dlouhodobě představuje to nejlepší, co povětšinou český tým dokázal navrhnout a postavit. Navíc jde o model, který automobilce vzhledem k vysoké marži dokáže dlouhodobě přinášet zajímavý zisk. 

Škodovákům se proto přesunutí jeho výroby z Česka nelíbilo a dlouho o něj sváděli boj. Nakonec ale museli vedení koncernu ustoupit. Náhradou jim byl fakt, že kromě vývoje superbu dostali na starost ještě konkurenta v podobě Volkswagenu Passat.

Němci se totiž mnohem víc začali soustředit na elektromobily a passata tak trochu hodili přes palubu. Na rozdíl od superbu tak například bude v nové generaci vznikat pouze ve verzi kombi.

Do dnešního dne sjelo z výrobních linek více než 1,6 milionu superbů. Vyráběl se v Kvasinách, ukrajinském Solomonovu, indickém Aurangábádu i čínském Nan-ťingu. A sbíral i ceny.

V řadě zemí byl vyhlášený autem roku, britský Top Gear ho vyhlásil luxusním autem roku, vyhrál ve čtenářské anketě německého motoristického časopisu Auto, motor und sport v kategorii Nejlepší importovaný vůz a získal i cenu Red Dot Award za mimořádně zdařilý produktový design. Novinka má tedy na co navazovat.

Robustnější, bezpečnější, sportovnější, suverénnější. To jsou podle designéra Škody Auto Jiřího Hadaščoka atributy, které má nový model oproti svému předchůdci evokovat. „Vpředu je všechno řešeno s ohledem na šířku tak, aby auto opticky působilo co nejširší,“ říká škodovácký designér Jiří Hadaščok, podle kterého tomu pomáhají především užší a do šířky víc roztažená osmihranná maska chladiče a užší světla.

„Superb tradičně utvářel designový jazyk značky Škoda a čtvrtá generace v tom bude pokračovat. Vzhled charakterizují ostře řezané linie, jasně definované dynamické proporce a moderní skulpturální a krystalický styl. Podařilo se nám také výrazně zlepšit aerodynamiku obou karosářských verzí a zároveň nabídnout cestujícím ještě více prostoru,“ popisuje novinku šéfdesignér automobilky Oliver Stefani.

Prostor, to je to, na co superb ve všech generacích spoléhal. Otázka, zda mají dost místa pro nohy, tak byla směrem k cestujícím na zadních sedadlech pokaždé zbytečná. A platí to i pro novou generaci, která oproti minulé opět vyrostla.

Ve verzích liftback i kombi je delší o čtyři centimetry. O něco víc místa by mělo být i nad hlavou. A zvětšil se i objem kufru. U limuzíny na 645 litrů (20 litrů navíc), u kombíku na 690 litrů (30 litrů navíc).

Pod kapotou auto nabídne na výběr ze šesti variant pohonů. Úplnou novinkou je základní mild-hybridní benzinový motor 1,5 TSI s výkonem 150 koní a také nejnovější generace plug-in hybridního motoru s výkonem 204 koní určená jen pro verzi kombi. Přichází s baterií s kapacitou 25,7 kWh a možností ujet na jedno nabití až sto kilometrů.

Baterii půjde v domácích wallboxech nabít za 2,5 hodiny, na 50 kW dobíjecí stanici z deseti na osmdesát procent za pětadvacet minut. Pro toho, kdo chce čistě spalovací motor, je tu benzinový dvoulitr 2.0 TSI s pohonem všech kol a výkonem 265 koní. A také naftový ve verzi se 110 kW a pohonem předních kol nebo 142 kW a pohonem na všechny čtyři.

Řidiči, kteří řídili některou z předchozích variant superbu, si budou muset zvykat na nové ovládání automatické převodovky, které se z prostoru mezi sedadly přesunulo pod volant. Poprvé se také objevuje head-up displej, který údaje o jízdě promítá na čelní sklo jen do zorného pole řidiče. 

Co ale uvidí všichni cestující, je až třináctipalcový displej na středu palubní desky, který sice působí rušivě, ale designéři přiznávají, že jinudy cesta nevede.

Škodovka alespoň, stejně jako u nového kodiaqu, nenechává pasažéry trápit ovládáním všech funkcí právě prostřednictvím displeje, ale i tady vsadila na tři otočné multifunkční ovladače, které v sobě ukrývají nejčastěji používané funkce – nastavení ventilace, teploty nebo hlasitosti zvuku audiosystému.

Zvykat si všichni budou muset i na netradiční pojetí palubní desky poskládané ze šesti vrstev nad sebou, kterou se designéři snažili udělat co nejnižší. To by tak překvapivé nebylo. Překvapivé je vertikální žebrování před spolujezdcem, které v sobě ukrývá i výdechy klimatizace.

„Připomíná čelní masku. Je to něco, čím se chceme odlišit od ostatních, protože takové řešení nikdo jiný nemá,“ vysvětluje designér Jan Dědek spoluodpovědný za podobu interiéru.

Nová Škoda Superb se začne prodávat ve druhém čtvrtletí příštího roku. Kolik bude stát, automobilka zatím nezveřejnila.

Pohled zvenku

Radek Laube, automobilový designér a nezávislý publicista

Z prvních fotek je pro mě nový superb milým překvapením. Posun oproti minulé generaci ale není tak dramatický. Škodovka je ve svém designu dost často předvídatelná, a tak překvapením je pro mě hlavně to, jak dobře vypadá ve srovnání s novým Volkswagenem Passat.

Tradiční škodovácká přední maska s krátkými svislými žebry vizuálně pokračuje ve světlometech a tvoří silný výraz auta. Opticky ho rozšiřuje a stejně jako čisté a dlouhé linie na bocích, kde se nad zadním kolem rýsuje lehký sval, je tím, co pomáhá tvořit proporce majestátního a doširoka rozkročeného vozu.

Co u nového superbu dělá hlavní dojem, je celý předek, na který navazuje protvarovaná kapota plná ostrých linií a prolisů směřujících k prominentně umístěnému logu. Rozměrná mřížka chladiče je níž posazená a předek s ostře tvarovanými světlomety tak působí příjemně dynamicky. Je to prvek vyzařující hodnotu, který všichni dobře známe, což pomůže s přijetím nového modelu. Na druhou stranu je třeba říct, že to superb zrovna neřadí mezi progresivní lídry moderního designu a jde spíš o konzervativní přístup. Uvidíme, jak si s mřížkou chladiče poradí v budoucnu…

Méně už na mě zapůsobil zadek auta. Škodovka se vždycky snažila nabídnout o kousek auta navíc a tato snaha o maximalizaci prostoru se projevila v mírně plošším tvaru zádě, ale možná je to jen dojem z prvních fotek. Kompromis vidím i v zaobleném vnějším tvaru zadních svítilen. U podobně situovaného modelu bych navíc ocenil i propojení zadních světel, které by výrazu zadní části dodalo větší hodnotu a modernější vzhled.

To, co ve Škodovce umí mimořádně dobře, je design světel, která vždy na v zásadě jednoduchých tvarech karoserie skvěle vyzní a dodají autu dojem preciznosti a vyšší hodnoty. To samé pak platí pro interiér, který vede oči po liniích zdůrazňujících prostor. Jednotlivé prvky mají vlastní rytmus, takže se celek dívá velmi příjemně a působí jednoduše i rafinovaně zároveň.