V roce 2022 šlo podle slovenského Forbesu o jeden z nejrychleji rostoucích e-shopů v zemi, teď Eyerim hlásí další milník. Rychle rostoucí online prodejce optiky, který od investorů vybral už bezmála 150 milionů korun, otevírá kamennou pobočku v Praze.

Slovenský Eyerim založili v roce 2015 Slovák Martin Zahuranec a Íránka Yassaman Omidbakhsh spolu s Andreou Zahurancovou a Branislavem Ramšákem, čtveřice, která se potkala při práci v rychle se rozvíjejícím e-commerce prostředí v jihovýchodní Asii, kde se tehdy podíleli na budování jednoho z největších e-shopů v regionu.

V době, kdy si na Západě zákazníci brýle běžně kupovali plně online, jim došlo, že ve střední a východní Evropě se trh s optikou zasekl v minulém století. Zakladatelé si tak dali za cíl změnit způsob, jakým Evropané nakupují brýle, tedy naučit je chodit za optikem online, a zároveň jim poskytnout produkty od designových značek bez prostředníka, tedy za dostupnější ceny.

Martin Zahuranec a Yassaman Omidbakhsh – Eyerim | Foto Jan Rasch

„První investici jsme dostali, když byl nápad ještě na papíře. V jihovýchodní Asii, kde jsme tehdy pracovali, byl tehdy naprostý boom budování digitální ekonomiky. Například v Indonésii, kde žilo tři sta milionů lidí, jich tehdy podle průzkumu mělo připojení k internetu pouze osmdesát milionů a predikce říkaly, že se tohle číslo do dvou let zdvojnásobí,“ vzpomíná na divoké začátky jeden ze zakladatelů a současný co-CEO firmy Martin Zahuranec.

„Byla to šílená doba a VC fondy tam do digitální ekonomiky pumpovaly šílené peníze,“ vzpomíná podnikatel s tím, že celkem od investorů z Evropy získal Eyerim v přepočtu bezmála 150 milionů korun. Původní čtveřice zakladatelů aktuálně ve firmě souhrnně vlastní pětatřicetiprocentní podíl.

Zpočátku se rychle se rozvíjející firma zaměřovala na online prodej slunečních brýlí módních značek. Po letech v červených číslech i snížení prodejů během pandemie covidu však zakladatelům došlo, že jen tudy cesta nevede.

Sortiment Eyerimu tak rozšířili na plnohodnotnou online optiku s nabídkou slunečních i dioptrických brýlí na míru, čoček a dalších produktů. E-shop, který loni dosáhl tržeb ve výši 340 milionů korun, se tak v minulém roce poprvé překlopil do zisku a otevřel svoji první kamennou prodejnu v Bratislavě.

Právě Slovensko bylo totiž pro firmu až do loňska největším trhem, to se však pomalu mění a největší část tržeb byznysu aktuálně proudí z Česka. I proto v Thámově ulici v pražském Karlíně brzy vyroste první zahraniční kamenná prodejna firmy.

Martin Zahuranec a Yassaman Omidbakhsh – Eyerim | Foto Jan Rasch

„Náš záměr byl naučit Středoevropany nakupovat optiku plně online, přišli jsme ale na to, že spousta zdejších zákazníků zatím tento mindset nemá,“ vysvětluje Yassaman Omidbakhsh důvod, proč se Eyerim vrhá do kamenných prodejen.

„Obě platformy jsou naprosto propojené. Z e-shopu se lidé přicházejí podívat do naší kamenné prodejny a brýle si ‚osahat‘ a naopak v kamenné prodejně často zjistí, jak jednoduchý může být na našem e-shopu proces koupě online. Proto je chceme přilákat do kamenných obchodů a postupně věříme, že je naučíme nakupovat i online,“ říká.

Martin Zahuranec a Yassaman Omidbakhsh – Eyerim | Foto Jan Rasch

Online si zákazníci mohou brýle vyzkoušet pomocí realistické kamery, na stránkách najdou také průvodce tím, jaké produkty se hodí právě k jejich tvaru obličeje. Dioptrické brýle si pak online mohou nakonfigurovat podle předpisu.

„Ten je zatím jediný, kvůli kterému musí zákazník navštívit kamennou optiku,“ poznamenává Omidbakhsh a jedním dechem dodává, že měření zraku nabízí Eyerim na svých pobočkách zdarma.

Kromě Prahy plánují do konce roku otevřít kamennou prodejnu také v Polsku, ve Varšavě a v Krakově, následně v Maďarsku a nakonec ve všech hlavních městech států, kde už dnes působí.

Tržby z prodejů v rámci první kamenné prodejny v Bratislavě přitom loni tvořily jen bezmála pět procent celkového obratu. „S dalšími pobočkami bude poměr samozřejmě vyrovnanější, zásadní pro nás teď ale je, aby si zákazníci mohli vybrat, kde nakoupí, a mohli k nám v případě, že si na online nákup zatím netroufají,“ říká Zahuranec.

Kamenná prodejna navíc paradoxně prospívá privátním značkám brýlí OiO a Kohe, se kterými Eyerim přišel před několik lety a jejichž prostřednictvím chce poskytovat designové brýle za nižší cenu než globální módní domy.

Zatímco v online tržbách netvoří ani deset procent, v kamenné prodejně představuje privátní značka celých třicet procent výnosů. „Vysvětlujeme si to tím, že lidé naše brýle zatím neznají a nemají k nim vybudovanou takovou důvěru. Až když na vlastní oči vidí, že jsou vyrobeny opravdu kvalitně, dají jim šanci,“ míní zakladatelka.

Foto Jan Rasch

„Právě naše vlastní značky jsou jeden z velkých faktorů, který nám pomohl byznys převést do zelených čísel. Konkurujeme si se zavedenými značkami jako Ray-Ban, Prada nebo Gucci a v porovnání s nimi si samozřejmě účtujeme mnohem menší marži. I přesto nám však pomohly s cashflow i celkovými výnosy,“ doplňuje svoji obchodní partnerku Zahuranec.  

Nutno říct, že stejně jako obdobné optiky si i na produktech zmiňovaných a dalších značek obchod účtuje menší marži než kamenné prodejny značek samotných, za pravost všech produktů však dávají ruku do ohně a na svých stránkách sami zákazníkům radí, jak rozpoznat padělky.

„Máme smlouvy se samotnými výrobci těchto brýlí, takže víme, že jsou pravé, a zároveň tak eliminujeme prostředníky a můžeme brýle prodávat levněji,“ popisuje Zahuranec.

„Samozřejmě že některé značky jsou proti tomu a v minulosti se snažily nastavovat minimální cenu, za kterou mají prodejci tyto produkty prodávat, v Evropské unii jsou ale takové praktiky dnes zakázané,“ uzavírá.